close

  • Polsce – służyć, Europę – tworzyć, Świat – rozumieć

     

  • PROFIL ZAUFANY EPUAP

  • W dniu 9 czerwca 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz. U. z 2011 r. Nr 93, poz. 547). Rozporządzenie wprowadziło nową metodę potwierdzania tożsamości w systemach administracji publicznej przy użyciu profilu zaufanego na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

     

    System informatyczny ePUAP umożliwia obywatelom załatwianie spraw administracyjnych za pośrednictwem internetu. Profil zaufany to zestaw informacji identyfikujących i opisujących osobę będącą użytkownikiem konta na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej, a tym samym potwierdzających jej tożsamość. Profil zaufany w komunikacji elektronicznej ma takie samo zastosowanie, jak odręczny podpis w dokumentach składanych w sposób tradycyjny. Wykorzystując bezpłatną usługę profilu zaufanego obywatele mogą załatwiać sprawy administracyjne drogą elektroniczną bez konieczności wizyty we właściwym urzędzie.

     

    Aby uzyskać profil zaufany należy założyć konto na stronie www.epuap.gov.pl, a następnie wypełnić i wysłać wniosek o nadanie profilu zaufanego. Kolejnym krokiem jest potwierdzenie tożsamości wnioskodawcy w jednym z urzędów. Oznacza to, iż po jednorazowej wizycie w dowolnym urzędzie pełniącym rolę punktu potwierdzającego – niezależnie od miejsca zameldowania – obywatel będzie mógł załatwiać sprawy administracyjne przez internet.

     

    Punkty potwierdzające profil zaufany znajdują się m. in. w urzędach wojewódzkich, oddziałach ZUS i urzędach skarbowych. Profil zaufany można również potwierdzić w konsulacie. Pełna lista punktów potwierdzających dostępna jest na stronie ePUAP (Strona główna > Profil Zaufany > Lista punktów potwierdzających).

    Profil zaufany jest ważny przez 3 lata, jednak jego przedłużenie nie wymaga dodatkowej wizyty w urzędzie. Obywatel może przedłużyć ważność swojego profilu bezpośrednio poprzez stronę www.epuap.gov.pl.

     

    Szczegółowe informacje dotyczące założenia konta na platformie ePUAP oraz uzyskania profilu zaufanego dostępne są na stronie www.epuap.gov.pl.

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: